دریافت گواهی انحصار وراثت

همانطور که مستحضر هستید مسائل مربوط به دعاوی ترکه (ارث و میراث)
از ظرافت و حساسیت های بالایی برخوردار است و هر گونه سهل انگاری یا عدم آگاهی از قوانین مربوط به امور حسبی، می تواند باعث عدم حصول نتیجه مطلوب شود، لذا توصیه می کنیم در چنین وضعیتی از اطلاعات و تجارب خوب وکیل مجرب ارثیه بهره مند شوید.

گواهی انحصار وراثت ( گواهی حصر وراثت )

بعد از مشخص شدن اموال و وراث شخص فوت شده بررسی‌هایی توسط مراجع دارای صلاحیت قانونی انجام می‌شود. رای صادر شده توسط مراجع ( امروزه در شوراهای حل اختلاف شهر های کشور صورت میگیرد ) را گواهی انحصار وراثت می‌گویند.

همان طوری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت برای دریافت گواهی انحصار وراثت دریافت مراحلی باید طی می‌شوند تا امکان صدور گواهی حصر وراثت ممکن شود. در ادامه این مراحل را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

مدارک لازم برای دریافت گواهی انحصار وراثت

برای اینکه مراحل انحصار وراثت به درستی و بدون هیچ دردسری انجام شود، باید مدارکی را آماده کرد که به شرح زیر میباشد

1 – گواهی فوق (از سال ۱۳۹۵ در بعضی از استان‌ها مانند تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت قابل دریافت است.)

2 – استشهاد محضری که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و مهر میشود.

3 –  شناسنامه متوفی

4 –  عقدنامه یا رونوشت عقدنامه دارای تأییدیه از دفتر ازدواج

5- وصیت‌نامه رسمی متوفا

6 – گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی( برای متوفیان قبل از ۱۳۹۵ که تاکنون اقدام نکرده اند.)

7 –  شناسنامه وراث

مراحل دریافت گواهی  انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت بر اساس اموال به جا مانده از متوفی به دو دسته انحصار وراثت محدود و نا محدود تقسیم می‌شود. اگر دارایی به جا مانده از متوفی کمتر از پنجاه میلیون تومان باشد ( براساس سال 1401 ) انحصار وراثت محدود و اگر بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد انحصار وراثت نا محدود انجام می‌شود.

طبقات ارث یکی از مهم‌ترین معیارهای انحصار وراثت و تقسیم ارث است که در مطالب بعدی به صورت کامل درباره طبقات وراث و مراحل انحصار وراثت را توضیح خواهیم داد.

به صورت کلی بعد از فوت متوفی وراث ایشان باید مراحل انحصار وراثت را طی کنند تا در نهایت گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند.

تماس با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید