حد نصاب های لازم جهت تصمیم گیری در شرکتها

جهت تصمیم گیری در مورد امور مختلف یک شرکت، سهامداران یا مدیران باید در مجامع و جلسات مربوطه شرکت کرده و موضوع را به رای گیری بگذارند. این جلسات و مجامع برای به رسمیت شناخته شدن نیاز به حضور حداقل تعداد مشخصی از اعضا دارند. علاوه بر این برای معتبر و قانونی دانستن تصمیم های اتخاذ شده در این جلسات، حدنصاب هایی باید جهت تصمیم گیری و تصویب موضوع رعایت شود. در این نوشتار به این حدنصاب ها پرداخته خواهد شد.

شرکت سهامی خاص

مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص عبارتند از:

مجمع عمومی موسسین: وظایف مجمع عمومی مؤسس بقرار زیر است:

۱- رسیدگی بگزارش مؤسسین و تصویب آن و همچنین احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم.

۲- تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن.

۳- انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت.

۴- تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد‌شد.

مجمع عمومی عادی: به این مجمع، مجمع عمومی سالیانه نیز گفته می شود زیرا باید حداقل سالی یک بار تشکیل شود. در حالت کلی این مجمع برای انتخاب و عزل مدیران و بازرسان و تصویب گزارش های مالی و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار شرکت تشکیل می شود.

مجمع عمومی فوق العاده: مجمع عمومی فوق العاده به امور مهم شرکت سهامی از جمله هر گونه تغییر در مواد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد رسیدگی می کند.

حد نصاب رسمیت مجمع عمومی موسسین

در مجمع عمومی مؤسس حضور عده‌ای از پذیره‌نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند ضروری است. اگر در اولین‌دعوت اکثریت مذکور حاصل نشد مجامع عمومی جدید فقط تا دو نوبت توسط مؤسسین دعوت میشوند مشروط بر اینکه لااقل بیست روز قبل از‌انعقاد آن مجمع آگهی دعوت آن با قید دستور جلسه قبل و نتیجه آن در روزنامه کثیرالانتشاری که در اعلامیه پذیره‌نویسی معین شده است منتشر گردد.‌مجمع عمومی جدید وقتی قانونی است که صاحبان لااقل یک سوم سرمایه شرکت در آن حاضر باشند. در هر یک از دو مجمع فوق کلیه تصمیمات باید‌ به اکثریت دو ثلث آراء حاضرین اتخاذ شود. در صورتیکه در مجمع عمومی یک سوم اکثریت لازم حاضر نشد مؤسسین عدم تشکیل شرکت را اعلام ‌میدارند.

لازم به ذکر است که در مجمع عمومی مؤسس کلیه مؤسسین و پذیره‌نویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک رأی خواهد بود.

حد نصاب رسمیت مجمع عمومی عادی

در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، حضور صاحبان بیش از نصف سهام دارای حق رأی در جلسه ی نخست لازم است و جلسه­ی دوم با حضور هر تعداد از صاحبان سهام دارای حق رأی رسمیت می یابد ( به شرط قید نتیجه دعوت اول در آگهی دعوت دوم) و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به علاوه یک آرای حاضرین در جلسه، معتبر است.

استثناء: در مورد انتخاب مدیران و بازرسان قانونی شرکت تصمیمات با اکثریت نسبی اتخاذ می شود. یعنی مدیرانی که بیشترین رأی را کسب می کنند انتخاب می شوند.

حد نصاب رسمیت مجمع عمومی فوق العاده

برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، حضور بیش از نصف سهامی که دارای حق رأی هستند الزامی است. در صورتی که در اولین دعوت حد نصاب لازم برای تشکیل جلسه ایجاد نشود، در جلسه دوم می‌توان با حضور بیش از یک سوم سهام دارای حق رأی جلسه را تشکیل داد، و این جلسه دارای رسمیت است. در تمامی موارد در جلسات مجمع عمومی فوق العاده باید حد نصاب رأی دو سوم آرای حاضرین جلسه باشد.

نکته: تمام جلسات مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه اداره می گردند. هیات رئیسه مشتمل بر :

یک رئیس، که همان رئیس هیات مدیره می باشد (مگر این که در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد. )

دو ناظر و

یک منشی

است و رئیس و ناظران از بین صاحبان سهام انتخاب می شوند ولی منشی جلسه ممکن است صاحب سهم نباشد.

حد نصاب رسمیت جلسات هیات مدیره

برای تشکیل جلسات هیئت مدیره حضور بیش از نصف اعضای هیئت مدیره لازم است. تصمیمات هیئت مدیره باید با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ گردد، مگر آن که در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت با مسئولیت محدود تصمیم گیری ها بر عهده مجمع عمومی شرکا می باشد. این مجمع نیز برای رسمیت یافتن تصمیمات متخذ شده باید حد نصاب هایی را رعایت نمایند. این حد نصاب ها بسته به نوع تصمیم متفاوتی می باشند، که بر اساس قانون تجارت به شرح زیر می باشند.

حد نصاب رسمیت تصمیمات مجمع عمومی شرکا:

  • تصمیم گیری راجع به انتقال سهم الشرکه: رضایت اکثریت عددی شرکا دارندگان لااقل سه چهارم سرمایه
  • تغییر تابعیت شرکت: اتفاق آراء
  • انحلال شرکت: رضایت دارندگان بیش از نصف سرمایه شرکت
  • تغییر اساسنامه: رضایت اکثریت عددی شرکا دارندگان لااقل سه چهارم سرمایه (مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شود)
  • سایر تصمیمات این مجمع راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود.
  • در صورت عدم حصول اکثریت مذکور، دعوت مجدد انجام گرفته و اکثریت عددی آراء ملاک عمل قرار می گیرد. (مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شود)

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در زمینه ثبت شرکت خود، تهیه اساسنامه، تشکیل مجامع عمومی و تهیه صورتجلسات مربوطه، انجام تغییرات شرکت و ثبت آنها می توانید با وکلای موسسه حقوقی عرشی در ارتباط باشید.

تماس با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید