آموزش تصویری ثبت علامت تجاری در ایران

همانطور که در مقاله قبل بررسی شد یک علامت جهت کسب حمایت باید ثبت شود و اولین گام در ثبت علامت تجاری عضویت متقاضی در سایت اداره مالکیت صنعتی و دریافت نام کاربری و رمز عبور می باشد.

در این نوشتار ابتدا مدارکی که جهت ثبت علامت تجاری مورد نیاز است را ذکر کرده و سپس روش ثبت اظهارنامه ی علامت تجاری را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

 

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری

1-  تسلیم اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت می توانند از طریق این آدرس http://ipm.ssaa.ir  اظهار نامه خود را تسلیم اداره علامت نمایند.

2- مدارک مثبت هویت متقاضی:

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

3-  مدارک نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

4- 10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر

5-  درصورت سه بعدی بودن بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

6-  ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و …

7- استفاده از حق تقدم: درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز مزایای حق تقدم (حداکثر6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

8- نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی:

الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 200.000ریال برای اشخاص حقوقی 400.000ریال

ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی 21033100000421033 نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریزگردد.

 

مراحل ثبت اظهارنامه علامت تجاری

مرحله 1- وارد سایت مرکز مالکیت معنوی به آدرس www.iripo.ssaa.ir شده و جهت ورود به حساب کاربری گزینه «ثبت نام متقاضی/ورود اعضا» را کلیک نمایید.

توجه: نام کاربری همان شماره ملی یا شناسه ملی شخص ثبت نام کننده است

در خصوص رمز عبور نیز در صورت فراموشی، از گزینه فراموشی رمز عبور در همان صفحه اقدام نمایید.

اگر در سامانه پیامکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عضو نیستید، عدد 5 را جهت عضویت در سامانه پیامکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سرشماره 201212 پیامک نمایید.

برای ورود به کارتابل خود نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی را در قسمتهای مشخص شده وارد نمایید. سپس بر روی دکمه ورود به سامانه کلیک نمایید.

مرحله2- سپس بر روی ثبت اظهارنامه علامت تجاری کلیک نمایید.

مرحله 3- سپس این صفحه نمایش داده می شود:

قبول این تعهد نامه به منزله رعایت مواعد قانونی می باشد. از آنجایی که سیستم این مواعد را بصورت اتوماتیک رعایت می نماید امکان تغییر تصمیم اتخاذ شده، وجود ندارد. لذا مؤکدا تاکید می گردد، پس از ثبت اظهارنامه مواعد قانونی را رعایت نمایید.

پس از تأیید تعهدنامه، بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.

مرحله 4- نوع اظهارنامه را انتخاب نمایید.

– ثبت اظهارنامه جدید: زمانی باید از این گزینه استفاده نمایید که قصد ثبت یک علامت جدید را دارید.

– ثبت اظهارنامه همزمان با اعتراض: زمانی از این گزینه باید استفاده نمایید که شما در روزنامه رسمی، آگهی تقاضای ثبت علامتی را مشاهده نموده اید و اعتقاد دارید این علامت با توجه به کالاها و خدمات آن، بسیار مشابه علامت شماست و شما مجوز آن کالا ها وخدمات و یا بخشی از کالاها و خدمات را دارید. لذا لازم است اظهارنامه ای با همان مشخصات تنظیم و در مراحل ثبت اظهارنامه متن اعتراض خود را تایپ نمایید. بدیهی است مطابق با قانون، صرفا از زمان انتشار آن آگهی تا 30روز بعد حق اعتراض دارید (روز انتشار آگهی نیز جزو 30 روز می باشد).

مرحله 5- در این مرحله باید اطلاعات علامت تجاری را وارد نمایید.

در این فرم علامت مورد نظر خود را، از لحاظ عنوان، ترجمه (معنی کلمه)، شکل ظاهری و همچنین آوا نویسی توصیف نمایید.

این فرم شامل بخش های مختلفی از قبیل : عنوان علامت، آوانویسی به لاتین، آوا نویسی به فارسی، توصیف علامت، حروف مشخص، ترجمه، رنگهای درخواستی، رشته فعالیت، سه بعدی بودن و درخواست نشان جمعی است که توضیح هر یک از بخش ها با کلیک بر روی عنوان آن بخش نمایش داده می­شود.

عنوان علامت: هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد:

1- علامت فقط تصویر است.

2- علامت کلمه یا حرف است.

3- علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

آوانویسی به لاتین: به عنوان مثال اگر عنوان علامت مورد نظر شما(جرجم) میباشد میبایست در این قسمت (JOR JAM ) یا (JER JAM) یا (JAR JAM) و یا هر آوای دیگری که مد نظر شماست وارد شود.

توصیف علامت: در این بخش شکل ظاهری علامت خود را شرح دهید. (از چه اجزایی و به چه صورت تشکیل شده است).

علامت،حروف مشخص: منظور حروف یا حروفی هستند که در علامت بصورت فانتزی نوشته شده اند، به عنوان مثال در علامت زیر حرف “م” بصورت فانتزی نوشته شده است لذا لازم است در این بخش حرف (م) نوشته شود.

عنوان علامت ترجمه: در این بخش اگر علامت مورد نظر شما شامل کلمه یا کلماتی می باشد (چه فارسی، چه لاتین) باید معنی آن را بنویسید. در غیر اینصورت گزینه “ندارد” را انتخاب نمایید.

در صورتی که ترجمه دارد، لازم است در ضمائم ، تصویر صفحه کتاب یا سایتی که ترجمه کلمه یا کلمات مورد  نظر شما در آن قابل رویت است را با عنوان «مستند معنی کلمه» ضمیمه نمایید.

رنگهای استفاده شده در علامت: در این قسمت، تمام رنگهایی که در علامت درخواستی شما (علامتی که برای اداره ارسال می نمایید) مورد استفاده قرار گرفته است را ذکر نمایید. در صورتی که علامت درخواستی سیاه و سفید می باشد، در این قسمت کلمات سیاه و سفید قید گردد.

سه بعدی بودن: اگر علامت شما سه بعدی می باشد (دارای حجم است) گزینه بله را انتخاب نمایید.

 علامت جمعی: درصورتیکه علامت مورد نظر شرایط علامت جمعی را داشته باشد، ضمن انتخاب گزینه (بلی)، ارسال مدارک مثبته و مجوزهای مورد نیاز نیز در بخش ضمائم الزامیست.

علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد. به عبارت دیگر علامتی ست که برای تمیز و تشخیص کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی اختیار می شود و محدود به اعضای مشخصی است که اعضا باید تحت نظارت مالک علامت جمعی از آن استفاده نمایند. به عنوان نمونه علامت ارگانیک زمانی قابلیت استفاده روی کالا یا کالاهایی که جنبه ارگانیک دارد قابل استفاده می باشد که شخصی با ارائه ضوابط و شرایط استفاده از آن و همچنین گواهی مقام صلاحیت دار کشور پس از ثبت در اداره ثبت علائم تجاری نسبت به آن مالکیت یافته و اعضای مشخص می توانند از آن استفاده نمایند.

علامت تأییدی: علامت تأییدی هر نشان قابل رویتی است که برای تأیید کیفیت محصولات یا خدمات به کار می رود و هر شخصی که تأییدیه مرجع صلاحیت دار تایید کننده را به درست آورد می تواند از آن علامت برای کالاها یا خدمات خود استفاده نماید مانند علامت استاندارد.

مرحله 6- سپس با انتخاب مرحله بعد وارد قسمت ورود اطلاعات اشخاص مرتبط می شوید.

جهت ورود اطلاعات باید بر روی ثبت شخص جدید کلیک نمایید. سپس کد شناسایی شخص مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد نمایید و بر روی  دکمه بازخوانی اطلاعات کلیک کنید. (کد شناسایی کدی است که در هنگام ثبت نام در سایت برای شما از طریق پیامک ارسال شده است.) پس از فراخوانی اطلاعات شخص می بایست سمت شخص در پرونده را مشخص نمایید.

مرحله 7- در این مرحله باید نوع کالاها و خدمات را از لیست موجود انتخاب نمایید.

توجه نمایید که کالاها و خدماتی که مجوز آن را دارید را از لیست کالاها و خدمات انتخاب نمایید، بدیهی است در صورت عدم رعایت این موضوع، ضمن صرف زمان مجبور به حذف کالاها و خدماتی که مجوز ندارید، خواهید شد.

مرحله 8- سپس با کلیک بر مرحله بعد وارد مرحله ادعای حق تقدم خواهید شد.

همانطور که مستحضرید، اگر دو علامت یکسان درخواست گردد، درخواستی (اظهارنامه ای) که زودتر ثبت شده باشد منجر به ثبت علامت خواهد شد. حال طبق قوانین بین المللی برای کشور های عضو کنوانسیون پاریس، در این خصوص حق تقدم در نظر گرفته شده است. یعنی اگر شخصی علامتی را به عنوان مثال 5 ماه پیش در ترکیه ثبت کرده باشد و امروز بخواهد در ایران ثبت کند، نسبت به شخصی که دیروز، امروز حتی تا 4ماه و 29 روز پیش در ایران درخواست ثبت (برای همان علامت) داده باشد، اولویت دارد.

لذا این بخش صرفا برای اشخاصی کاربرد دارد که علامت خود را قبلا در کشورهای دیگری (غیر از ایران ) ثبت نموده اند و الان می خواهند از حق اولویت 6 ماهه خود در ایران استفاده نمایند.

اگر علامت را در کشور دیگری ثبت ننموده اید، در این فرم مطلبی تایپ ننمایید و گزینه ثبت اطلاعات را برای ثبت اطلاعاتی که تا کنون وارد نموده اید، انتخاب نمایید.

تذکر: در صورت وارد نمودن اطلاعات مربوط به حق تقدم، باید مستندات مربوط به حق تقدم را به زبان اصلی به همراه ترجمه رسمی دادگستری، در ضمائم الصاق نمایید.

مرحله 9- سپس وارد مرحله بارگذاری ضمائم می شوید و مواردی را که سیستم از شما می خواهد را بارگذاری می نمایید.

مرحله 10- مرحله بعد پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه می باشد. همه هزینه ها برای مالکین ایرانی بصورت اینترنتی (در مراحل ثبت اظهارنامه و یا ثبت درخواست) به صورت (آنلاین) دریافت می گردد.

ازین پس جهت پیگیری اظهارنامه پس از ورود به کارتابل و انتخاب گزینه کارتابل عمومی، شماره اظهارنامه مورد نظر را در قسمت مربوط وارد نمایید و سپس  دکمه جستجو را کلیک نموده پس از نمایش اظهارنامه در لیست بر روی شماره کلیک نموده و گزینه گردش کار پرونده را انتخاب نمایید.

البته با تمام توضیحات ارائه شده لازم به یادآوری است که ثبت اظهارنامه علامت تجاری یک اقدام کاملا تخصصی بوده و اشتباهاتی هر چند کوچک ممکن است سبب رد درخواست و هدر رفتن هزینه و زمان شود. بنابر این بهتر است از ابتدا این امور را به افراد متخصص واگذار نمایید. موسسه حقوقی و مهاجرتی عرشی با بهره مندی از متخصصین و وکلای توانمند می تواند امور ثبت علامت تجاری شما را به انجام برساند. 

تماس با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید