علامت تجاری یا برند چیست؟

امروزه با گسترش تجارت و ایجاد تنوع بالا در محصولات عرضه شده در بازار، نقش علائم تجاری بسیار پررنگ شده است. مهمترین کارکرد علامت تجاری یا برند ایجاد تمایز میان کالاها و خدمات رقبا با یکدیگر می باشد که این امر علاوه بر حمایت از تولید کننده کالا یا ارائه دهنده خدمات، حمایت از مصرف کنندگان را نیز در بر دارد، زیرا از گمراهی آنان جلوگیری می کند و به آنان در تشخیص مبدأ کالاها و خدمات و در نتیجه کیفیت آنها کمک می کند.

در ابتدا تعریفی از علامت تجاری ارائه می دهیم و سپس انواع آن را بررسی می کنیم.

بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری عبارتست از:

«علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.»

انواع علائم تجاری بر اساس ویژگی تمایزبخشی

همانطور که مشاهده می گردد اصلی ترین خصیصه ی یک علامت تجاری قابل حمایت، ویژگی تمایزبخشی آن می باشد. بر اساس این ویژگی، علائم تجاری به 4 دسته تقسیم می شوند.

تعریف علامت های تجاری

 علائم اختیاری یا خیالی

این نوع علائم به صورت ذوقی انتخاب شده و هیچ گونه ارتباطی با کالا یا خدماتی که برای آنها به کار می روند ندارند. مانند علامت “EXXON”  برای بنزین، علامت “Kodak” برای تجهیزات عکاسی و علامت “Clorox” برای سفیدکننده. این کلمات ابداعی بالاترین میزان تمایز را دارند. زیرا علاوه بر این که نسبت به کالاها یا خدماتی که علامت بر روی آنها به کار می رود متمایزند، نسبت به هر واژهی دیگری در هر زبانی متمایز هستند. به همین علت این گونه علائم از حمایت کامل در حقوق علائم تجاری برخوردارند.

 

علائم دلالت کننده

علائمی هستند که به خصوصیتی از کالاهای مورد نظر اشاره و دلالت دارند. به طور مثال، کلمه ی “پنگوئن” می تواند یک علامت دلالت کننده برای یخچال و وسایل سرد کننده محسوب شود. این نوع علائم به طور کامل نسبت به کالاهای مورد نظر بی ارتباط نیستند و در عین حال کالاهای مورد نظر را نیز توصیف نمی کنند. این نوع علائم نیز به دلیل داشتن وجه ممیزه به عنوان علائم تجاری ذاتاً قابل حمایت هستند.

در تعیین نوع یک علامت تجاری، باید کالاها یا خدماتی که علامت روی آنها استفاده می شود را در نظر گرفت. زیرا ممکن است یک علامت نسبت به یک نوع کالا دلالت کننده باشد، اما نسبت به نوع دیگری از کالاها توصیفی و یا حتی اختیاری یا خیالی محسوب شود.

 

علائم توصیفی

علائمی هستند که به طور مستقیم به توصیف کالاهای مورد نظر می پردازند و ویژگی یا کیفیتی از کالا به طور مثال کارکرد ابعاد یا اجزاء آن را بیان می کنند. کلمه ی شیرین یا خوشمزه برای بیسکوییت و کیک می تواند از این گونه علائم محسوب شود.

 

علائم ژنریک (عام)

علائمی هستند که طبقه ی کالای مورد نظر را مشخص می کنند، مثل واژه ی «سیب» برای میوه سیب. اصطلاحات ژنریک، حق ثبت به عنوان علامت تجاری را ندارند. این اصطلاحات همیشه در حوزه ی اموال عمومی باقی می مانند و همه می توانند برای محصولشان از آن ها استفاده کنند.

یک علامت علاوه بر عام بودن مفهومش، از نظر استفاده هم می تواند ژنریک شود. این مسأله زمانی اتفاق می افتد که علامت برای شناسایی خود کالا استفاده می شود نه تولیدکننده ی آن. معروف ترین مثال برای این حالت، علامت آسپرین  است بر روی مسکّن و علامت سلفون  برای استفاده از پوشش پلاستیکی یاعلامت تاید برای پودر لباسشویی.

علت این که از علائم توصیفی و علائم عام حمایت به عمل نمی آید و این علائم مورد پذیرش ثبت قرار نمی گیرند، این است که این گونه علائم اگر در مورد کالاها به کار روند ممکن است به عنوان صفت یا نوع کالا تلقی شوند نه علامت مخصوص به یک بنگاه تولیدی یا تجاری خاص. مثلا علامت سیب اگر برای سیب به کار رود، مصرف کننده نمی تواند تشخیص دهد که آیا این علامت تجاری است و مربوط به بنگاه خاصی است یا این که صرفاً قصد معرفی کردن کالا را دارد و از طرف دیگر اگر علائم توصیفی یا عام را به عنوان علامت تجاری مورد ثبت قرار دهیم و آن ها را قابل انحصار توسط یک بنگاه خاص بدانیم، بدیهی است که حقوق سایر تولیدکنندگان آن کالا را که حق استفاده از آن واژه ی توصیفی یا عام را در مورد آن کالا دارند مورد بی توجهی قرار داده ایم.

طبقه بندی علائم تجاری بر اساس شهرت

علاوه بر این، معیار دیگری جهت تقسیم بندی علائم تجاری وجود دارد و آن عبارتست از تقسیم بندی بر اساس میزان شهرت علامت تجاری. بر این اساس علائم تجاری به دو دسته معمولی و مشهور تقسیم می شوند.

 

علائم معمولی

همه­ی علائمی که معرف کالاها و خدماتی معین در بازار هستند و هنوز نتوانسته­اند شهرت و معروفیت لازم را بین مصرف کنندگان کسب کنند، علائم معمولی نامیده می­شوند.

 

علائم مشهور

علائمی هستند که از نظر عموم شهرت دارند. معمولاً برای این که یک علامت به درجه مشهوریت برسد باید کالاها و خدمات دارای آن علامت که به بازار عرضه می شوند از دید مردم جامعه دارای کیفیت عالی باشند.

علامت تجاری مشهور همواره از حمایت قوی تری نسبت به سایر علائم برخوردار است. به عنوان مثال علامت مشهور ممکن است در کشوری که مورد ثبت یا استفاده قرار نگرفته است مورد حمایت قرار گیرد. علامت تجاری ثبت شده در مقابل علائم مشابه تنها در فرضی مورد حمایت قرار می گیرد که علامت برای همان کالاها یا کالاهای مشابه مورد استفاده قرار گرفته باشد، در حالی که علائم تجاری مشهور تحت شرایطی می توانند در مقابل علائم معارض حتی در فرضی که علامت یاد شده برای کالاهای غیرمشابه نیز به کار رود، مورد حمایت قرار بگیرند. هدف اصلی حمایت از این گونه علائم جلوگیری از سوء استفاده از شهرت علامت مشهور و همچنین جلوگیری از ورود ضرر و خدشه به اعتبار آن است، تا رقبا نتوانند بدون صرف هیچ هزینه ای از شهرت علامت تجاری مشهور و سرقفلی آن بهره مند شوند و به شهرت و اعتبار او خدشه وارد کنند.

در ابتدا تعریفی از علامت تجاری ارائه می دهیم و سپس انواع آن را بررسی می کنیم.

بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری عبارتست از:

«علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.»

تماس با ما

برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید